Sivut

26.4.2013

Hei,

olen antanut yllyttää itseni aloittamaan blogin. Tästä se sitten alkaa. Matsongohinoi! Mitä se on? Aina pojankoltiaisesta minua on Matsoksi kutsuttu. Kohinoi/kohist on taas tätä 'Rauman kieltä', se tarkoittaa touhuta/puuhata, siis Matson touhuamisia. Olen tällainen pitkän linjan taidegraafikko, 70-luvulta lähtien olen ollut ns. osa-aikainen taiteilija. Pääasiassa olen toiminut paikallisten taideyhdistysten, Rauman taidegraafikot, Rauman taiteilijaseura ja Vakka-Suomen taideyhdistys, puitteissa, sen mitä töiltäni olen ehtinyt.

Ryhmä- ja yhteisnäyttelyitä on tullut kierrettyä pitkin Suomea ja jonkun verran myös pohjoismaissa. Muutama pieni yksityisnäyttely on myös ollut täällä Raumalla. Pääasiassa olen käyttänyt töissäni eri syväpainotekniikkoja, kuten etsaus, akvatinta ja pehmeäpohja. Kaikki taidegrafiikan tekniikat ovat tulleet tutuiksi, mutta edellämainitut ovat miellyttäneet tai luontuneet tekemisiini parhaiten. Näiden lisäksi suosikkini on serigrafia eli silkkipaino, perinteisesti sekä eri valoitustekniikoilla toteutettuna. Näitä varten minulla on tarvittavat välineet käytössäni. Työhuoneeni on mailla, mummonmökkini pihapiirissä sijaitsevassa entisessä kanalarakennuksessa.

Teoksiani on hankittu mm. seuraaviin julkisiin kokoelmiin ja firmoihin:


-Rauman kaupunki
-Jalmari Karhulan rahasto
-Ålands Museum
-Gävlen kaupunki, Ruotsi
-Västerbottens läns landsting, Uumaja, Ruotsi
-Gävleborgs läns landsting, Gävle, Ruotsi
-Gjövikin kaupunki, Norja
-Gdanskin meritaiteilijioiden kerho, Gdansk, Puola
-Museum historii miasta, Gdansk, Puola
-Satakunnan seutukaavaliitto
-Oy Rauma Stevedoring Ltd.
-Oy Länsi Suomi Ab
-Turun Sanomat Oy
-Uudenkaupungin seurakunta
-Uudenkaupungin kaupunki


Nuorempana ennen taidegrafiikkaa ja jonkun matkaa sen kanssa rinnakkain myös valokuvaus kiinnosti minua. Työnantajani henkilökuntalehdessä toimin valokuvaajana, silloin tuli kuvattua paljon sataman toimintaa. Sittemmin digitaalisen valokuvauksen myötä kuvaaminen sai taas innostuksen kipinän syttymään. Kuvaamisesta tuli mielestäni iloisempaa ja vapaampaa. Nyt kuvankäsittely, digitaalinen piirtäminen ja näiden tekniikkojen yhdistäminen kiinnostaa. Parhaillaan minulla on meneillään oppimis- ja luovuusseikkailu näiden menetelmien parissa. Ensimmäisiä tuloksia on nähtävillä linkistä avautuvassa Etsy-kaupassani matsoart, jonka myös (tyttäreni avulla ja yllytyksestä) olen juuri avannut. Lisäksi esillä on valokuvia ja grafiikkaani. Sieltä löytyy myös 'huoneentauluiksi' kutsumiani teoksia, joista saa lukea oivalluksia ja aforismeja tällä meidän länsirannikon murteella.



Tässä tätä blogijuttua ensi alkuun. Tarkoitus on kirjoitella lisää taiteen tekemisestä ja muista kuulumisistani 2-4 viikon välein sekä tuoda lisää kuvia nähtäville. Nyt kun olen siirtynyt osa-aikaeläkkeelle, on taide ja kaikenlaisten kuvien luominen alkanut jälleen innostaa. Katsellaan nyt mitä syntyy, näin 'eläkeharjoittelijana'. Totesin hiljattain: "Nyt kun on enemmän aikaa, myös meinaa enemmän."



Ei kommentteja: